وبلاگ تخصصی حقوق

مشاوره در کلیه امور مرتبط با رشته حقوق گرایش خصوصی،جزا و جرم شناسی

وبلاگ تخصصی حقوق

مشاوره در کلیه امور مرتبط با رشته حقوق گرایش خصوصی،جزا و جرم شناسی

این وبلاگ در راستای ارائه خدمات آموزشی-پژوهشی به دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع و گرایشهای مختلف رشته حقوق و داوطلبان آزمون های حقوقی بوجود آمده است.لابد خداوند از اینگونه روابط مقاصدی دارد.امیدوارم مقاصد الهی به بهترین وجه محقق بشود.

پیام های کوتاه

مدتیست که معاونت محترم نیروی انسانی قوه قضاییه در راستای سیاست های جذب و گزینش قضات مرحله جدیدی را به پروسه جذب اضافه نموده با عنوان مرحله سنجش شخصیت داوطلبان منصب قضاء.آنچه مسلم است اضافه شدن این مرحله به مراحل جذب و گزینش قضات امری مبارک و قابل تحسین است و به حکم عقل و منطق برای منصب قضاء وجود شخصیت سالم اجتناب ناپذیز و لازم است.اما سوال اصلی این است که معیار شناخت شخصیت سالم برای قضاوت چیست؟دین مبین اسلام و آموزه های قرانی چه کسی را دارای شخصیت سالم می داند و ویژگی های شخصیت سالم چیست؟آیا باوجود نوپا بودن مرحله جدید سنجش شخصیت در جذب و گزینش قضات معیارهای اسلامی و قرانی رعایت می گردد؟برای پاسخ به این سوالات لازم است با شخصیت سالم و تعریف آن از دیدگاه اسلام آشنا شویم.

در بینش اسلامی آدمی از همان بدو تولد دارای ساخت روانی اولیه‌ای است که بدان فطرت گفته می‌شود. واژه فطرت در واقع اشاره به مجموعه‌ای از دانش‌ها و آگاهی‌هایی دارد که در طول حیات انسان به تدریج آشکار می‌شوند و نقش خود را در رفتار انسان نمایان می‌سازند. ویژگی اصلی این دانش‌ها، غیر اکتسابی بودن آن‌هاست. از نگاه اسلام نیز بخشی از خصوصیات شناختی و عاطفی انسان جنبه فطری دارد. دانش‌های فطری انسان، برخلاف غریزه، تحت تأثیر محیط قرار گرفته و دگرگون می‌شوند. در کنار مقوله فطرت، آموزه‌های اسلامی همواره بر عقلانیت نیز تأکید کرده‌اند. در واقع، وجود قوه عقل به عنوان کانون ارزیابی و تحلیل مسائل، نشان از این مسئله دارد که آدمی تحت سیطره مطلق محیط و امیال خویش نیست و قدرت تغییر و دگرگونی در این قلمروها را دارد. در آیاتی از قرآن کریم از جمله آیه 84 سوره اسراء به مفهوم شاکله اشاره شده است: «بگو هر کسی بر شاکله خویش عمل می‌کند و خدای شما به کسی که راهش از هدایت بیشتری برخوردار است داناتر است». در این آیه، منشاء اعمال و رفتار انسان شاکله وی در نظر گرفته شده است. با اندک تأملی در آیه فوق می‌توان چنین استنباط کرد که شاکله، همان شخصیت است. در فرهنگ واژگان، برای مفهوم شاکله معنای مختلفی همچون خلق و خوی، طریقت، نیت، هیئت، ساخت و... ذکر شده است. هر چند در این میان دو مفهوم هیئت و ساخت از اصلی‌ترین معانی شاکله به شمار می‌آیند. حال اگر بخواهیم تعریف دقیق از شاکله یا همان شخصیت ارائه دهیم، می‌توانیم به این تعریف بسنده کنیم: شاکله عبارت است از ساخت و هیئت واحد روانی انسان که در اثر تعامل وراثت، محیط و اختیار شکل گرفته است، به گونه‌ای که محرک‌های محیطی را منطبق با خود تفسیر کرده و در مقابل آن‌ها به شیوه‌ای خاص پاسخ می‌دهد

به بیان قرآن، شخصیت سالم از اظهارنظر درباره چیزی که نمی‌داند پرهیز می‌کند. (نور: 15): فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِیَما لَیْسَ لَکُم بِهِ عِلْمٌ. (آل عمران: 66) تشنه آموختن به منظور رشد است. (کهف: 66) پیش داوری نمی‌کند و اهل تحقیق است. (زمر: 18) حق را مخفی نمی‌کند و حقیقت را می‌گوید، حتی اگر بر علیه خود یا نزدیکانش باشد. (بقره: 42؛ نساء: 135؛ انعام: 152) رفتار وی با شناخت و عواطف او هماهنگی و سازگاری دارد؛ لذا دورنگی، ریا و نفاق ندارد. روراست و راستگو است. (احزاب: 24؛ صف: 3-2؛ آل عمران: 167) اهل رعایت حد و مرزها و قوانین است، (نحل: 128؛ اعراف: 96) حتی اگر در تنگنا بیفتد، دست به ستم یا قانون شکنی نمی‌زند. (طلاق: 2) در مشکلات وقار و صبر خود را از دست نمی‌دهد. (بقره: 177؛ معارج: 5) ضمن سازگاری با محیط، در حد توان به رفع اشکالات محیط می‌پردازد. (هود: 88) برای جبران اشتباهاتش تلاش می‌کند. (نساء: 17) رفتار متکبرانه ندارد. (لقمان: 18) در حفظ حریم و احترام دیگران کوشاست؛ لذا غیبت، تمسخر، عیب جویی و هرزه زبانی نمی‌کند، حتی به بهانه شوخی. (حجرات: 12-11) آنچه از دیگران انتظار دارد، خودش عمل می‌کند. (بقره: 44) در تعامل با دیگران منصف است. (هود: 85) کم کاری نمی‌کند. (مطففین: 3-1) مردم آزار و ضد اجتماعی نیست، از خشونت پرهیز می‌کند و رفتار نرم و توأم با مهربانی دارد. (احزاب: 58؛ آل عمران: 159؛ آل عمران: 134) آرام سخن می‌گوید و آرام رفتار می‌کند. (لقمان: 19) آسایش دیگران را بر آسایش خود ترجیح می‌دهد. (حشر: 9) سخاوتمند و دست و دل باز است، (حشر: 9) اما از حق خود و حق مظلوم دفاع می‌کند (نساء: 148؛ شوری: 41؛ بقره: 279؛ نساء: 75) و اگر نتواند حق خود را بگیرد، از جایگاه ظلم بیرون می‌رود (هجرت می‌کند). (نحل: 41) اگر به او بدی شود، حداکثر به همان اندازه پاسخ می‌دهد نه بیشتر، (نحل: 126) اما ترجیحاً از بدی دیگران می‌گذرد (نحل: 126؛ شوری: 43) و در حالت بهتر، بدی را با خوبی پاسخ می‌دهد. (رعد: 22 و قصص: 54) به دیگران نیکی می‌کند و نیکی آنان را با نیکی پاسخ می‌دهد (رحمن: 60) و ترجیحاً نیکی دیگران را با نیکی بالاتری پاسخ می‌دهد. (نساء: 86) اگر به کسی نیکی کرد، او را با منت نمی‌آزارد. (بقره: 264؛ مدثر: 6) برای افزایش احساس ارزشمندی خود، دیگران را تحقیر نمی‌کند. (زخرف: 54) رفتار نمایشی ندارد. (انفال: 47؛ ماعون: 6) اجتماعی است و تک روی و انزوا ندارد. (آل عمران: 103) به نحو مؤثر ارتباط برقرار می‌کند و یک شنونده فعال است؛ (زمر: 18) - جالب آن است که در این آیه به جای کلمه یسمعون (شنیدن) از کلمه یستمعون (گوش دادن) استفاده شده که نشان دهنده شنیدن فعال است - جا را برای حضور اجتماعی دیگران تنگ نمی‌کند. (مجادله: 11) استقلال فکری دارد، (مائده: 48؛ انعام: 116؛ بقره: 166) در عین حال استبداد رأی ندارد و از مشورت دیگران بهره مند می‌شود. (شوری: 38) رفتار برتری جویانه ندارد. (قصص: 83؛ یونس: 83) نسبت به امانت و قول خود متعهد است. (مؤمنون: 8 و معارج: 22؛ اسراء: 34؛ آل عمران: 76؛ بقره: 177) خیانت نمی‌کند. (یوسف: 52) برای خودکفایی مالی تلاش می‌کند، (نحل: 14؛ مزمل: 20) اما بیش از حد مال اندوزی نمی‌کند (عامل استرس). (توبه: 34؛ تکاثر: 1) برای خود محدودیت‌های ساختگی قائل نمی‌شود و خود را از نعمت‌های پاکیزه دنیا محروم نمی‌کند. (مائده: 87؛ اعراف: 32) هدف اصلی او در بهره‌گیری از نعمات دنیوی، سعادت اخروی است. (قصص: 77) در غذای مصرفی خود دقت می‌کند و هر چیزی را نمی‌خورد، (بقره: 172) به خصوص از مصرف موادی که اندیشه را مختل می‌کنند (مانند الکل) خودداری می‌کند. (مائده: 91) پرخوری و شکم بارگی نمی‌کند. (اعراف: 31) روابط جنسی تنظیم شده و کنترل شده‌ای دارد. (مؤمنون: 8-5) چشم چرانی نمی‌کند (یک انحراف شناخته شده روانی). (نور: 31-30) متقابلاً از خودنمایی تحریک آمیز هم پرهیز می‌کند. (نور: 31؛ احزاب: 32) از مزایای روانی تشکیل خانواده بهره مند می‌شود. (روم: 21) برای کنترل احساسات جنسی خود از مکانیسم‌های دفاعی مانند سرکوب استفاده نمی‌کند، بلکه مکانیسم‌های تطابق را به کار می‌بندد؛ یعنی در صورت امکان این غریزه را به طریق سالم ارضا می‌کند (حل مسئله با مکانیسم تطابقی تسلط و مهارت) و در غیر این صورت، از مکانیسم‌های تطابقی دیگری مانند تصعید و تعلیه و دین‌گرایی استفاده می‌کند، (نور: 32 و 33؛ طلاق: 3-2) اما با غیر هم مسلک خود ازدواج نمی‌کند (به دلیل عوارض روانی برای زوجین و فرزندان که در جای خود اثبات شده است). (بقره: 221) به نظافت و بهداشت فردی اهمیت می‌دهد. (مدثر: 5-4؛ بقره: 222) سحرخیز است. (آل عمران: 17) رفتارهای خودتخریبی، خودآزاری و خودکشی ندارد. (نساء: 29) از آثار روانی انفاق بهره مند می‌شود. (بقره: 265) برای منابع ارزش قائل است و ریخت و پاش نمی‌کند. (اسراء: 27-26) در طول روز ساعاتی را به تمرکز فکری معنوی و نیایش می‌گذارند (طه: 14) و در اکثر حالات به یاد خداست. (جمعه: 10) اهل اتلاف وقت، لغو و بیهودگی نیست و از امور بی محتوا و بی نتیجه پرهیز می‌کند (مؤمنون: 3؛ فرقان: 72) و از بیکاری دوری می‌کند، اما همزمان به کارهای متعددی نمی‌پردازد (زیرا هر دو، منبع استرس هستند)؛ لذا با اتمام هر یک، کار جدیدی را آغاز می‌کند. (انشراح: 7)

شخصیت سالم از دیدگاه قران و اسلام دارای ویژگیهاییست که برشمرده شد.در نظام اسلامی کسیکه در منصب قضاء می نشیند می بایست دارای شخصیتی سالم از منظر و دیدگاه قران و آموزه های دینی باشد.

امیر المومنین علی (ع) در عهد نامه مالک اشتر ویژگیهای قضات شایسته را چنین بیان فرمودند : سپس از میان مردم برترین فرد نزد خود را براى قضاوت انتخاب کن، کسانى که مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نیاورد و برخورد مخالفان با یکدیگر او را خشمناک نسازد، در اشتباهاتش پافشارى نکند و بازگشت به حق پس از آگاهى براى او دشوار نباشد، طمع را از دل ریشه کن کند، و در شناخت مطالب با تحقیقى اندک رضایت ندهد، و در شبهات از همه با احتیاطتر عمل کند، و در یافتن دلیل اصرار او از همه بیشتر باشد، و در مراجعه پیاپى شاکیان خسته نشود، در کشف امور از همه شکیباتر، و پس از آشکار شدن حقیقت در فصل خصومت از همه برنده تر باشد، کسى که ستایش فراوان او را فریب ندهد، و چرب زبانى او را منحرف نسازد و چنین کسانى بسیار اندکند

پس از انتخاب قاضى، هرچه بیشتر در قضاوتهاى او بیندیش، و آنقدر به او ببخش که نیازهاى او برطرف گردد، و به مردم نیازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامى دار که نزدیکان توبه نفوذ در او طمع نکنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در امان باشد.

در دستوراتى که دادم نیک بنگر که همانا این دین در دست بدکاران گرفتار آمده بود، که با نام دین به هواپرستى پرداخته، و دنیاى خود را به دست مى آوردند.» (نهج البلاغه , نامه 53(

در روایات ویژگیهای متعددی برای قاضی بیان شده است که به نمونه هایی اشاره می کنیم .

1- علم و شناخت لازم ؛ قال الصادق علیه السلام : « کسی که فقه وشناخت اندکی نسبت به مسائل دین دارد , هرگز نباید به کار قضاوت چشم طمع داشته باشد .( میزان الحکمه , ج10, ص 4956)

2- رعایت عدالت ؛ قال رسول الله صلی الله علیه وآله : « من ابتلی بالقضاء بین المسلمین فلیعدل بینهم فی لحظه و اشارته و مقعده و مجلسه » « کسی که قضاوت بین مسلمانان را بر عهده می گیرد باید در نگاهها و اشاره کردن ها و جای نشستن و نحوه نشستن خود نسبت به آنها به عدالت رفتار نماید .» ( میزان الحکمه , ج10, ص 4957) وقتی قاضی وظیفه دارد در نگاه کردن و اشاره کردن و نشستن , عدالت را برقرار کند آیا در صدور حکم می توان عدالت را رعایت نکند .

3-پرهیز از طمع ؛ قال علی علیه السلام : « آفت قاضیان طمع است »( میزان الحکمه , ج10, ص 4971)

 

اکثر نظریه‌های مطرح شده در روان‌شناسی مثل روان تحلیلگری، نظریه روابط شیء، نظریه‌های انسان‌گرایی و وجودی، نظریه‌های‌شناختی و رفتاری و... به تبیین انسان به عنوان اساس نظریه خود پرداختند و شخصیت انسان را مورد تحلیل قرار داده و نحوه سلامتی و کمال او را به تصویر کشیده‌اند. اما از آنجا که ذهن بشر محدود بوده و قادر به درک تمام ابعاد مخلوقات خدا از جمله انسان نیست، تمام نظریات مطرح شده در روان‌شناسی دارای نقص‌های کلی یا جزئی هستند که این نواقص مورد نقد قرار گرفته‌اند. در این میان، دین مبین اسلام که از طرف خالق او برای هدایت بشریت نازل شده، ابعاد او را به طور کامل به تصویر کشیده است. البته هر چند در نوشته حاضر آیات و روایات دینی جمع آوری شده ولی که تنها یک اسلام‌شناس واقعی می‌تواند حقیقت انسان و ابعاد او را از دین استخراج کند.آیین زندگی ساز اسلام که بر طبیعت و فطرت انسان استوار است (و تغییری در آن پدید نمی‌آید) نه تنها سلامت جسمانی و سلامت روانی خود فرد را در نظر دارد، بلکه آرامش و سلامت جامعه و عملکرد فرد در قبال آن را نیز نادیده نمی‌گیرد؛ زیرا اگر تنها رفتار فرد و احساس رضایت وی را در قبال خودش مورد نظر قرار دهیم، ممکن است این رضایتمندی با منافع افراد دیگر و آزادی‌شان در تضاد باشد. از آنجا که هدف روان‌شناسی اسلامی رسیدن به کمال مطلق و کسب قابلیت جانشینی خدا بر روی زمین و احراز شایستگی داشتن نفخه الهی است، هر عامل بازدارنده برای رسیدن به این هدف، از موانع رشد تلقی شده و آنچه رسیدن به کمال واقعی انسانی را فراهم کند، به عنوان سلامت و بهداشت روانی محسوب می‌شود.

وجود معیاری برای سنجش شخصیت داوطلبان منصب قضاء لازم و ضروریست و معاونت نیروی انسانی قوه قضاییه به نیک چنین سنجشی را در مراحل جذب و گزینش قضات قرار داده است.اما بنظر می رسد با توجه به تجربیات داوطلبین شرکت کننده در آزمون شخصیت متولیان امر معیارهای شخصیتی از دیدگاه قران و آموزه های اسلامی را رعایت ننموده اند و بجای آنکه معیار و سنجش شخصیت قاضی را با آیات قرانی و روایات معصومین (ع) که خاص جامعه اسلامیست قرار دهند از آزمونهایی استفاده شده است که خاص جوامع غیر اسلامی و شخصیت هاییست که هیچ سنخیتی با شخصیت مناسب برای قضاوت از دیدگاه اسلام و قران ندارد.به عنوان نمونه در یکی از سوالاتی که در مرحله کتبی برای داوطلبان طرح گردیده است عنوان شده،در خوردن مشروبات الکلی زیاده روی نمی کنم؟ 1-صحیح است    2-غلط است     داوطلب منصب قضاء می بایست حتما یک گزینه را انتخاب نماید!!!هر عقل سلیمی می داند که چنین سوالاتی برای آزمودن شخصیت داوطلب قضاوت در جامعه اسلامی طرح نگردیده است. اصرار به پاسخ به چنین سوالاتی سبب می گردد که داوطلب اجازه برقراری ارتباط با روانکاو شخصیت نداشته باشد.بنابراین بنظر می رسد متولیان امر می بایست اولاً معیارهای سنجش شخصیت را با آموزه های قرانی و اسلامی منطبق نمایند و برای سنجش شخصیت داوطلبان از آثار دینی همانند قران و نهج البلاغه و روایات معصومین (ع) درباره شخصیت قاضی استفاده شود که چراغ راه هستند ثانیاً برای رهیافت به این مهم باید از کارشناسانی استفاده کنند که عالم به شخصیت مناسب قضاء از دیدگاه اسلام و قران باشند ثالثاً در کارگروه اعلام نظر راجع به شخصیت داوطلبان وجود کارشناسی دارای تحصیلات دینی و حوزوی مرتبط با شخصیت شناسی از دیدگاه اسلام الزامی بنظر می رسد.وجود نواقص در چنین مرحله نوپای جذب اجتناب ناپذیر است.امید است متولیان امر با بررسی همه جانبه موضوع نسبت به تطبیق شخصیت داوطلبان با معیارهای اسلامی در جهت شکوفا کردن نظام قضایی در جامعه اسلامی قدم بردارند و به پیشنهاداتی که در این راستا ارائه می گردد توجه و عنایت کافی داشته باشند.

 

۹۵/۰۷/۰۴
احسان امیرخانی

نظرات  (۶۸)

۰۶ دی ۰۰ ، ۰۳:۰۴ مصطفی حقوق خصوصی

سلام وخداقوت خدمت همه عزیزان،بنده مصاحبه روانشناسی تستی وحضوری را با موفقیت طی کردم دعوت به علمی شدم واین مرحله رو طی کردم ومصاحبه عقیدتی سیاسی رو هم با موفقیت دادم.بعداز ۶ ماه از تاریخ اتمام مصاحبه عقیدتی منتظر دعوت به اختبار بودم که ناگهان تماس گرفتند که شما مجدد باید رواشناسی بدی وهزینه پرداخت کنی ،والان نگرانم و نمی دونم دلیل این همه سنگ اندازی و گره توی کار چیست ،امیدوارم که خیر باشد.از دوستان هر کی اطلاعاتی در این زمینه دارد مطرح کنه خیلی  متشکرم. ومن الله توفیق 

۱۱ آبان ۰۰ ، ۲۱:۰۴ حمید رسولی

سلام و عرض ادب دوستان به نظرتون کسی که تو مرحله اول مصاحبه دانشگاه علوم قضایی رد شه امکان مصاحبه مجدد داره در خواست تجدید نظر بده؟

وتو مرحله یک بیشتر چی مهمه عقیدتی یا روان شناسی

ایا کسی که در ازمون شخصیت رد شده دوباره از نو میتواند ازمون قضاوت بدهد و مراحل را از اول طی کند یا نه دیگر تا اخر عمر نمیتواند شرکت کند و نخبه یک مملکت با وجود خواندن نماز شب و موفقیت در ازمونهای مختلف و فوق لیسانس و مودب و باوقار و همه چیز تمام بی شخصیت است تا اخر عمر با این تستها

پاسخ:
با سلام می تواند و نمونه‌های زیادی دیدم...
موفق باشید

سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامی ؛

ایا کسی اطلاع داره در این یکی دوماه اخیر کسیا برا مصاحبه عقیدتی سیاسی دعوت کردن یا نه؟

با تشکر

سلام خدمت دوستان.خواستم بپرسم آیا امکانش هست این مرحله روانشناسی حذف بشه؟من دو بار تواین مرحله ردشدم واقعا اوج تبعیض وناعدالتی هست این همه زحمت بکشی وبعدبیای تواین مرحله ردت کنن.

۰۸ اسفند ۹۸ ، ۱۸:۵۵ امیرمحمد. خطاب به آقای سیدجواد و آقا رضا
سلام. آقای سید جواد و آقا رضا من هم در همین ماه یعنی اسفند ماه مصاحبه مجدد روانشناسی دارم. از شما دو بزرگوار خواهش میکنم در همین سایت و همین صفحه یا از طریق دیگری که بخواهید ممکنه موارد و اشتباهاتی که رفتید مشاوره پیش دکتر بهشتیان را به من هم بگویید. چون من بعلت دور بودن به تهران نمیتونم فعلا برم پیش دکتر بهشتیان لذا از شما دو عزیزی که تونستید مشاوره بگیرید خواهش میکنم موارد و اشتباهاتی که دکتر بهتون گفته را به من هم بگید. تا من هم بتونم در مصاحبه مجددم از این مطالب و تجربیات شما استفاده کنم . خدا شاهده خیلی زحمت کشیدم تا به اینجا برسم ازتون خواهش میکنم خدا خیرتون بده
عرض سلام جناب آقای امیرخانی بنده شرکت کننده آزمون قضاوت هستم خواستم بپرسم چطورمیتوانم باشما صحبت کنم آیا میتونم شماره همراه شما را داشته باشم?یا ازطریق دیگر?ممنون میشوم. جوابم را زود بدهید
۰۸ دی ۹۸ ، ۱۷:۱۵ دهشی قزوین

سلام و عرض ادب ...

سه روز پیش۴دی ۹۸ برام یه پیامک در خصوص  رد شدنم اومدش ،راستش خیلی ناراحت شدم چون واقعا  حق من نبود که رد بشم اینجانب حدود ۵سالی هستش دراین زمینه تلاش میکنم (   قبولی در شغل  قضاوت ) واقعا خسته شدم ،چون اصلا تو آزمون شخصیت دروغ نگفتم و رفتار نامعقول و نامتعارفی  نداشتم، واقعا نمی دونم معیار اینها برای قبولی و....چی هستش ....شاید برای بعضی ها این فقط یه آزمون معممولی باشه ولی این رو بدونید ممکن این قبولی برای بعضی ها  حکم زندگی رو داشته  باشه!؟...

 

سلام حدود یک ماهه مصاحبه شخصیت رفتم الان هنوز جوابش نیومد برای بعضی ها پیامک رد اومد میخواستم بدونم علت جواب نیومدنم چیه؟؟

آیا رد شدنم در سالهای قبل در این مرحله تاثیر داره تو روخدا جواب بدین ممنونم

سلام

رفتم مهندسی نفت خوندم بعد خدمت سربازی حالا هم حقوق که یعنی بشیم قاضی اینم نقش بر اب میشه !!!! 

 دکتر بهشتیان توی سایتشون یک مطلب درباره دلایل رد شدن در مرحله سنجش شخصیت قضاوت نوشتن که به نظرم مطالعه اش می تونه مفید باشه.

من خودم در مصاحبه اول رد شدم و وقتی این مطلب را خوندم فکر کنم دلیل 4 شامل حال من میشه. امیدوارم بتونم با دکتر بهشتیان صحبت کنم شاید بتونم مشکلم را پیدا و حل کنم. چون شنیدم اگه مصاحبه دوم را هم رد بشی دیگه نمی شه کاری کرد.

 

با سلام من هم موافقم چرا مراحل اینقدر طولانی هست و میدونم همون مرحله مصاحبه یا قبل یا بعد از آزمون یک نفر روانشناس بذارن که تشخیص بده 
باسلام و عرض ادب 
از جناب امیرخانی یا دوستان میخواستم سوال کنم که تا حالا کسی بوده یکبار در سنجش شخصیت رد شده باشه و تجربه دومین جلسه سنجش را داشته باشه؟ چه بلحاظ کیفیت مصاحبه یا نتیجه آن؟ باتشکر 
پاسخ:
سلام و عرض ادب
معمولا همان سوالات مصاحبه اول یا مشابه آن رو تکرار می کنند
باسلام و عرض ادب 
از جناب امیرخانی یا دوستان میخواستم سوال کنم که تا حالا کسی بوده یکبار در سنجش شخصیت رد شده باشه و تجربه دومین جلسه سنجش را داشته باشه؟ چه بلحاظ کیفیت مصاحبه یا نتیجه آن؟ باتشکر 
سلام 
من در مرحله روانشناسی به پاسخ روانشناس که پرسیدند رنگ لباس زیر و نحوه شستشو آن پاسخ ندادم و رد شدم
از دوست دیگرم سوال شد شباهت قابلمه و فلان ایشونم رد شدند
مضافا حقیر از نخبگان کشوری بصورت اختصاصی دعوت شده بودم و حتا در ازمون جذب عمومی رتبه زیر پنجاه کسب کردم
ان شاءالله خداوند حکیم اشخاصی  رو شخصیت انسانها رو خفیف میکنند به سزای اعمالشون برسون آمین
با سلام و عرض خسته نباشید.
من الحمدا... در مرحله شخصیت به تازگی، قبول شدم. فقط نکته مهمی که می تونم خدمت دوستان بگم اینه که یکی از رمزهای موفقزت ت این مرحله داشتن صداقت و راستگویی کامله. به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی حرف خلاف واقع نگید. نه در مرحله تستی و نه مصاحبه شفاهی. امیدوارم دوستان موفق و منصور باشند.
سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامی ..اقا محمد رضا شما هم فاقد امتیاز شدید اگه امکانش هست میتونید بگید چه تاریخی پیام براتون ارسال شد که فاقد امتیاز هستید.ممنون
سلام خودتان را خسته نکنید در مرحله‌ی سنجش شخصیت اصل بر رد است .اگرازظاهر خوششان آمد درصد بسیار کمی را قبول میکنند بقیه راباچندبرچسب وانگ رد میکنند هیچ معیار ی هم ندارند
سلام و عرض ادب خدمت دوستان ایا کسی هست امسال در مرحله سنجش شخصیت فاقد امتیاز شده باشه وبعد نسبت به نتایج اعتراض کنه و مجددا به مصاحبه دعوت شده باشه با تشکر .
مهدی خان هنوز نتایج اعلام نشده شما چه جوری رد شدی؟
سلام ببخشید ادمین محترم چرا نظرات دوستان را ارائه نمیکنید
پاسخ:
سلام و عرض ادب
همه نظرات تایید می شوند مگر خلاف اخلاق باشد
با سلام 
در آزمون تست شخصیت مهرماه ۹۷ ، براساس نتایج اعلام شده ، فاقد امتیاز لازم هستم ، آیا امکان مجدد برای تست شخصیت وجود دارد ؟ 
باتشکر 
سلام وعرض ادب ایا کسی خبر داره چرا نتایج سنجش شخصیت را چرا اعلام نمیکنند.
سلام عزیزان
در مصاحبه روانشناسی شرکت کردم و منتظر نتیجه هستم. در خصوص چند و چون این قضیه باید گفت حلوای تن تنایی تا نخوری ندانی!

سلام
بله وقت کم بود سوالات رو تصفه نیمه خوندم تست ها رو زدم نمیدونم باید چیکار کنم.
پاسخ:
سلام و هرض ادب
مهم نیست

سلام آقای امیرخانی عزیز
من در تست شخصیت حدود 100 تست رو بدون مطالعه زدم چون وقت کم آوردم الان برای مصاحبه روانشناسی دعوت شدم به نظرتون این مسئله رو بگم؟
پاسخ:
سلام و عرض ادب
بدون مطالعه رو متوجه نشدم یعنی بدون نگاه کردن به سوالات؟
لازم نیست چیزی بگید...چون محلش گذشته...ان شاالله که در مصاحبه موفق باشید
سلام
اگر مردی همسرش رو طلاق داده باشه و مهریه و نفقه اش رو توافقی پرداخت کرده باشه ، در مصاحبه روانشناسی به نظر شما به چه سوالاتی باید جواب بده؟
ممنون نیشم راهنمایی کنید تا آمادگی داشته باشم
سلام
سایت معاونت منابع انسانی رو چک کردم . تقریباً از هر 5 نفر 4 نفر رد شدند و یک نفر قبول شده.
واقعا دلیل این همه ردی چیه؟
شنیدم اگر کسی در شخصیت رد شه دیگه قبول نمیشه.
پاسخ:
سلام و عرض ادب
آمار مورد تایید نیست
در خصوص رد همیشگی هم خیر اینجوری نیست.مثال نقض رو بسیار دیدم
سلام دوستان کسی میدونه اگه فردی تو روانشناسی بیفته دوباره شرکت کنه این ردی تو روانشناسی براش نمره منفی تلقی میشه و دوباره رد میشه یا نه؟ کسی تجربشو داره
پاسخ:
سلام و عرض ادب
خیر لزوما به معنای رد نیست
تجدیدنظر همیشه امکان پذیر است و بنده نمونه های نقض را دیدم و میشناسم
موفق باشید
در مرحله شخصیت نیاز به مطالعه منبع خاصی هست یا خیر؟ خودمان با کیفمان برویم حل است؟
پاسخ:
سلام و عرض ادب
در این خصوص تحقیقاتی داشته باشید و از تجربیات استفاده کنید
اما خیلی ورود نکنید که اگر اینکارو کنید رد می شوید
سلام. من بالی آزمون شخصیت دعوت شده ام . فردی معمولی هستم و استعداد خارق العاده ای ندارم. پر از ویژگی های مثبت و منفی هستم. به نظر شما با اینکه در خانواده ای معمولی زندگی می کنم و اسم و رسمی نداریم به آزمون شخصیت بروم یا فایده ای ندارد؟
پاسخ:
سلام و عرض ادب
اونام دنبال چنین شخصیتی هستن
تجربه نشون داده هرکس خواسته خودشو خارق العاده نشون بده حتی اگر خارق العاده باشه رد میشه
و البته ضعفهایی رو هم که نشون دهنده بیماری هست رد کننده است
عادی یعنی ویژگی مثبت و متفی درکنار هم
داشتن نقطه قوت و ضعف
موفق باشید
نظرات دوستان رو خوندیم و داغان شدیم
در باب قبولی قضاوت باید گفت یا شانس و یا اقبال
پاسخ:
سلام و عرض ادب
دوباره بخوانید نگاهتان تغییر خواهد کرد
موفق باشید
واقعا مرحله سنجش شخصیت قضاوت مرحله ای است که سلیقه ای رفتار می شه واصلا عادلانه نیست
دوستان عزیز مرحله تستی آزمون سنجش شخصیت سرشار از ایرادات مختلف است از جمله اینکه در بعضی سواللت اصلا مشخص نیست منظور پرسش کننده چه بوده مثلا در پرسش , آیا تا به حال به خودکشی فکر کرده اید,   آیا منظور پرسش خودکشی خود فرد است یا کلا موضوع خودکشی؟!!!!!!؟؟؟؟؟
سلام

من هم امروز برای انجام تست رفتم. به نظرم سوالاتشون زیاد جالب نبود. البته برخلاف اون چیزی که بعضی از دوستان  گفتن سوالات صرفا در جهت شناخت شخصیت و ویژگی ها بود. مثلا ویژگی های خوب و بد اخلاقی؟؟ عصبانیت؟؟ ترس؟؟ و ...

اما به نظرم آدم در اون لحظه نمی تونست خود واقعی و حرف واقعی خودش رو نشون بده. چون روانشناسان محترم مدام وسط کلام آدم می پریدن و بحث رو منحرف می کردن و برداشت نادرستی از حرف شما داشتن.

مثلا من به عنوان مهمترین ویژگی خودم به تلاش و پشتکار اشاره کردم و سعی کردم در موردش توضیح بدم.
بعد ایشون به من میگه تو فقط خودت رو می بینی و به دیگران توجه نداری!!

بعد در سوالات بعدی، گفتم که کمک به دیگران برام مهمه و توجه به عملکردهای غیراخلاقی دیگران من رو به فکر فر می بره.
بعد ایشون میگه پس معلومه ادم احساساتی هستی و رفتار دیگران درت تاثیر منفی داره!!

بالاخره من نفهمیدم، آدم خود محور و خودخواهی هستم یا آدمی که دیگران هم در زندگیش نقشی دارن!!!



من خودم قربانی همین مرحله تست شخصیت هستم ،واقعا سوالات تستی غیر استاندارد و مصاحبه روانشناسی هم یه ربع طول کشید که به عنوان نمونه این سوالاتو پرسیدن:
کت و شلوارتو کی خریدی
از بلندی میرسی
از تاریکی میرسی
رابطت با پدرت چطوره
چند نفر دوست صمیمی داری
قدرت چانه زنیت چقدر
کی رفتی مسافرت و کجا رفتی
چرا ارشد نخوندی
واقعا سپردمشون به خدا که زحمت های امثال من که باانگیزه و رسالت خاصی میرن سمت قضاوت به دست روانشناسانی که کوچکترین معیار اسلامی رو در شخصیت شناسی به کار نمیگیرن(والبته در فاز اسلام نیستن) به باد فنا میره،همه اینها درپیشگاه خدا جوابگو هستن چه ان روانشناسی که میداند با معیار صحیح سوال نمیپرسد و چه ان مسوولی که باغفلت یا هردلیل دیگر بی توجه به این مسائل افراد باانگیزه را زیر چرخ مرحله ای غیر دقیق له میکند
درضمن برای من پیامک قبولی از مرحله شخصیت ارسال کردن و مقررشد ظرف ۱۰روز جهت تکمیل پرونده درمعاونت حاضر باشم و بعداز ۱۲ساعت راه که رسیدم معاونت گفتن پیامک به شما اشتباه ارسال شده و فاقد امتیاز هستید!!
سلام بنده در تاریخ ۲۵ مرداد ۹۶ رفتم مصاحبه و قرار بر این بود که یه ماه دیگه نتایج مصاحبه رو اعلام کنن.امروز واسم پیام اومده که ۶شهریور برم واسه ازمون تست شخصیت.میخاستم از دوستان بپرسم آیا اشتباهی شده یا روالش اینه؟
سلام
تست شخصیت ۳۰۰ سوالی قضات اسمش چیه‌ممنون
سلام
ده سال در حوزه به هزار سختی درس خوندم مدرک گرفتم کلی امتحانات کتبی و شفاهی دادم تا مدرک گرفتم بعد در ازمون کتبی قضاوت قبول شدم بعدش در مصاحبه علمی قبول شدم حالا توی ازمون شخصیت بهم میگن تو بی شخصیتی!!!!
اعتراض هم فایده نداشت ؛ کلی زحمت کشیدم بعضی روزها ده دوازده ساعت درس خوندم ولی اخرش هیچی....
آبروی ما رو جلو خانواده و دوستان بردن 
سپردمشون به خدا....
۰۴ مرداد ۹۶ ، ۲۱:۱۰ مرضیه رییسی
سلام دوستان من دعوت به مصاحبه سنجش شخصیت شدم یعنی مرحله تستی و گذروندم و باید برم مصاحبه شفاهی
مدارک خاصی لازمه واسه این مرحله؟کسی اطلاع داره؟
سلام...میشه نوع آزمونو بگید.از کدوم روانشناسه.اسمش چیه.چه مقیاسهایی رو میسنجه؟؟؟؟؟
سلام و ادب
ممنون از نقد دلسوزانه شما 
اگر مقدور هست راجع به نحوه مواجهه با تست سنجش شخصیت نیز توضیح دهید
یک داوطلب در زمان محدود و معین، چگونه باید به تستها پاسخ دهد؟
عده ای ما را به رعایت صداقت توصیه میکنند و در مقابل عده ای به عدم صداقت
برخی هم توصیه میکنند که خود را جای یک قاضی فرض کنیم و پاسخ دهیم
در مقابل سوالات غیر شرعی چه واکنشی داشته باشیم؟
شنیده ام متاسفانه حتی از جزییات روابط زناشویی هم سوال میکنند
اگر پاسخ دهیم به بی حیایی و دریدگی متهم میشویم و اگر سکوت کنیم به پنهان کاری و اگر برآشفته شویم به تعصب بیجا و عدم تحمل
واقعا چگونه باید خودمان را تعریف کنیم که هم صداقت را رعایت کرده باشیم و هم سربلند از آزمون خارج شویم؟
تا جایی که حقیر میدانم به طور معمول، تست روانشناسی برای تشخیص ناهنجاری‌های روانی در افراد است که امری لازم یه نظر میرسد اما این تست ظاهرا فراتر از این را مد نظر دارد و دنبال تخلیه ما فی الضمیر افراد است
در حالی که اسلام عزیز همواره بر پوشاندن خطاها نظر داشته و یکی از صفات خداوند هم ستار العیوب است
آیا باید همه خطاهای زندگی خود را افشا کرد یا ....
ممنون میشوم سوالات مرا بی پاسخ نگذارید
چون حس میکنم بسیاری از افراد نیاز به راهنمایی کارشناسانه شما دارند
یا حق
پاسخ:
سلام و عرض ادب
به نظر می رسد آزمون سنجش شخصیتی که در فرایند جذب برگزار می گردد هیچ ارتباطی با آزمون سنجش شخصیت استاندارد و مرسوم ندارد.زیرا در آزمون استاندارد و مرسوم تیپ شخصیتی افراد تشخیص داده می شود که هیچ یک از تیپ های شخصیتی نه گانه معروف فی نفسه بد نیست بلکه سنخیت آن با شغل مورد مورد درخواست داوطلب بررسی می گردد.اما در سنجش شخصیت اخیر که از سوی معاونت محترم جذب برگزار می گردد روانشناسان صرفا به دنبال عیوب اشخاص از حیث روحی روانی و صدور فرضیات بر پایه آنچه پاسخ می دهید به خصوص در آزمون شفاهی(تاثیر ۷۰درصدی به بالا) هستند.در واقع بررسی تیپ شخصیتی اصلا مدنظر نخواهد بود یا اگر باشد بسیار محدود است.روانکاوی شخصیت داوطلبان به این روش محکوم به رد است زیرا اولا با آزمون شخصیتی که دیدگاه داوطلب از آن چیز دیگر است همخوانی ندارد مثل آنکه معلم به دانش آموز بگوید فردا امتحان ورزش خواهید داشت و روز مدعود آزمون ریاضی از دانش آموز گرفته شود!!؟ ثانیا در مصاحبه ۱۵تا۲۰دقیقه ای چگونه می توان به واکاوی شخصیت و روان داوطلبان پی برد؟؟؟آیا این درصد از داوطلبان ردی که کم هم نیستند دارای مشکلات روان جدی بودند که با چند جلسه کلاس توسط معاونت محترم جذب رفع نمی شد؟؟ثالثا نحوه تحلیل چرا به صورت صدور فرضیه غیر اثبات شده است.بعنوان مثال روانشناس از داوطلب سوال می پرسد که شما کارمندی یا وکیلی چرا بدنبال قضاوتی بغیر از علت عشق و علاقه پاسخ دهید؟؟داوطلب در جواب اعلام می دارد که مثلا در وکالت بخاطر شرایطم کمتر می توانم درامد داشته باشم و... و روانشناس محترم در پاسخ بگوید آها...پس به دنبال پول آمدی!!یا بگوید خاطره از ایام زیر ده سالگی بگو بغیر از فوت و تولد اقوام؟و داوطلب اگر چیزی بخاطر نیاورد محکوم به بازداری و مقاومت شود در حالیکه وجوه دیگر اشخاص را نبینند!!رابعابه فرض محال روش صحیح باشد حال داوطلبی مردود اعلام می گردد اما حق اعتراض دارد...در این مدت بطور کامل متوجه این امر شدم که چنانچه داوطلب مردود مدرک کارشناسی خود را از دانشگاههای به اصطلاح درجه اول کشور اخذ کرده باشد مجدد دعوت خواهد شد و در بعد از یک مصاحبه مجدد روانشناسی فرمالیته به مرحله بعد خواهد رفت و مدرک تحصیلی او می تواند ایرادات روحی روانی شخص(فرضی) را پوشش قرار دهد!صرفنظر ازینکه چه ارتباط معناداری بین رد شدن داوطلب با مصاحبه روانشناسی او و همچنین قبول شدن داوطلب مردودی با مدرک تحصیلی او وجود دارد چگونه هست که روانشناسان برجسته مملکت که کار را در دست گرفته اند به این قضیه هیچ اعتراضی ندارند؟و برای مصاحبه مجدد داوطلبان هیج نظری نمی دهند؟؟لذا بنظر حقیر اولا آزمون شخصیت موجود تحت هیچ شرایطی با استانداردها و ویژگیهای جامعه ما و هیچ جای دنیا سنخیت ندارد و فاقد استاندارد لازم است هرچند متولیان امر از بهترین روانشناسان دنیا هم استفاده کنند زیرا روش اگر غلط باشد همیشه غلط خواهد بود وبا معروفیت اشخاص درست نمی شود ثانیا درصد خطا در پذیرش بسیار بالاست و این موضوع را باید مد نظر قرار داد که قدر جوانان مملکت را بدانیم و با رد کردن یرخی آنان در چنین مرحله ای(شخصیت) روح و روان و شخصیت آنها را زیر سوال نبریم....هرچند حقیر به مسئول مستقیم این امر تمام موارد فوق را انتقال داده ام اما لازم است تمام مسئولین مرتبط دراین حوزه تدبیر نمایند؛ به قول معروف جلوی ضرر را هر جا بگیری منفعت است...
موفق باشید
سعی کنید با اعتماد به نفس و سربالا و راحت باشید 
ریلکس

با سلام و احترام. دوستان محترم لطفا نمونه ای از سوالات مصاحبه رو اگه یادتون هست بیان بفرمایید. ما اختبار هم رفتیم الان مراحل پزشکیم گذروندیم بهمون پیام دادن بریم آزمون شخصیت
ببخشید ما که آزمون سنجش شخصیت رو گذروندیم و خود نوعی روانشناسی بود باز هم باید روانشناسی تو مرحله گزینش رو امتحان بدیم؟؟؟
اگه خبر جدیدی دارین لطفا توی سایت اعلام کنید .خواهشاااا
با عرض سلام و ادب
والله این روانشناسی شخصیت معلوم نیست چه ملاکی داره و عزیزانی که در مرحله اول رد شدن زحمت نکشن چون دوباره رد میشن من مراجعه حضوری هم داشتم و این جواب بوده ولی نمیدونم ما قبولیهای سال 94هستیم یکساله داریم میریم و میایم و آخر هم بگن هیچ تمام شد.لازمه صدامون رو حداقل بشنون شاید برامون کاری کردن .من خیییلی ناراحت هستم از این قضیه 
سلام ببخشید من دقیقا متوجه نشدم، بایستی با دید قاضی پرسشنامه را تکمیل کنیم یا یک فرد عامی؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
چرا به جای این که اعلام کنند که مردود هستید ولی میتونید به نتیجتون اعتراض کنید به این شکل اعلام کردن؟؟؟
پاسخ:
سلام و عرض ادب
مرحله سنجش شخصیت از مراحل نوپای جذب است که دستورالعمل آن اخیرا مصوب شده که روال بدین ترتیب باشد.قطعا قانون به مصلحت می اندیشد.
موفق باشید
با عرض سلام و احترام خدمت مدیر محترم سایت.
میخواستم بدونم این اطلاعات در مورد مصاحبه مجدد شخصیت رو از کجا اوردین؟ و اگر قرار است که کان لم یکن باشد پس چرا بر روی سایت اعلام کرده اند که از همه افراد که نمره لازم رو کسب نکرده اند دعوت مجدد به عمل می اید؟ چرا نگفته اند که مصاحبه مجدد مشروط به اعتراض است؟
پاسخ:
سلام و عرض ادب.
حسب مراجعه حضوری و پرسش از مسئولین اطلاعات اخیر کسب شد.عنوان تغییر کرده است و چیزی بنام مصاحبه تکمیلی نداریم بلکه صرفا مصاحبه مجدد آنهم پس از اعتراض کتبی با بررسی پرونده داوطلب و تشخیص کمیته مختص این موضوع امکانپذیر است.موفق باشید
سلام منظورتون از اینکه اگر اعتراض نکنید دعوت به مصاحبه تکمیلی نمی شوید بر چه اساسی چنین فرمایشی دارید وقتی که گفتن دعوت به مصاحبه تکمیلی پس چه دلیلی داره اعتراض کنیم احتمالا گروه سومی هم هستن که دعوت به مصاحبه تکمیلی نشدن و رد شدن که این گروه میتونم اعتراض کنن
پاسخ:
سلام و عرض ادب
برای بررسی مجدد پرونده توسط کمیته تخصصی نیاز به اعتراض است و در غیر اینصورت پرونده بررسی نخواهد شد
موفق باشید
سلام مدیر محترم 
آخه جلو اسم بنده نوشتن دعوت به مصاحبه تکمیلی ، باز هم دعوت از من مشروط به اعتراض هست؟
پاسخ:
سلام و عرض ادب
بله
سلام مدیر محترم
آیا من به نتیجه آزمون شخصیت اعتراض کنم خوبه با اعتراض نکنم خوبه؟نظرتان را بفرمائید 

پاسخ:
سلام.اگر اعتراض نکنید قطعا دعوت نخواهید شد بپو با اعتراض شما موضوع در کمیته ای بررسی و چنانچه نظر کمیته دعوت از شما باشد دعوت خواهید شد.بنابراین لازمه بررسی اعتراض شماست.
دوسنان کسی رفته مصاحبه تکمیلی روانشناسی؟ اصلا اگر داوطلبی رو مجدد دعوت کنن مصاحبه امکانش هست قبول بشه یا نه باز مجدد مردود میشه؟مدیر سیستم اطلاعی ندارین اگر خبری دارین حتما. اطلاع رسانی کنید خیلی از داوطلبا تو این مرحله هستن
پاسخ:
سلام.مصاحبه ها معلق شده اند اما به زودی شروع خواهند شد.البته که احتمال قبولی وجود دارد و الا دعوت مجدد که بیهوده نیست.موفق باشید
سلام من هم منتظر دعوت به مصاحبه تکمیلی هستم نمیدونم چی میشه آخرش.اگه کسی دعوت شده لطفا اطلاع بدهد
سلام کسی هست واسه ازمون تکمیلی روانشناسی شخصیت رفته باشه اگر رفته چطور بوده ممکنه دعوت به مصاحبه تکمیلی رد بشیم
در پاسخ به اون دوست عزیزی که میگن چون شما رد شدید نقد نوشتید خواستم مطلبی رو به عرض ایشون برسونم و اون اینکه اگر بنده که آدم نرمالی بوده و مشکل خاصی ندارم و بارها از لحاظ کاری مورد تشویق قرار گرفته ام وقتی در این آزمون روانشناسی رد شدم واقعا به دنبال دلیل آن بودم و برام خیلی مهم بود که علتش رو بدونم برا همین خیلی در این مورد مطالعه کردم و همین باعث شد اطلاعات زیادی در این زمینه به دست بیارم در حالی که افرادی که قبول شدن براشون اهمیتی نداره و چه بسا جوگیر میشن و فکر میکنن بقیه افراد مشکلی دارت و خودشون آدم نرمال و بهنجاری هستن که برای قضاوت آفریده شدن و از اونجا که این آزمون ها نسبی و نتایجشون احتمالی هست پس همیشه نمیتواند دلیل محکمی بر ردی یا قبولی افراد باشد و نیازمند بررسی های زیادی است
با تشکر از جنابعالی بنده نیز در تکمیل نقد جنابعالی مطالبی را به عرض می رساند با نظر به اینکه توجیه کافی قبل از آزمون شخصیت از طرف روانشناسان محترم صورت نمیگیرد و اکثر دوستان داوطلب به دلیل رویکرد خاص این آزمون که تا حدودی سختگیرانه به نظر میرسد اکثرا با واکنش دفاعی به تست ها پاسخ میدهند همین علت باعث میشود نمودار حاصل از این تست ها استاندارد نبوده و صرفا به دلیل بالا رفتن مقدار l و k در نمودار  که نشان دهنده عدم صداقت و محافظه کاری و وانمود خوب است و آن ناشی از واکنش دفاعی است نه عدم صداقت به معنای دورغ گفتن باعث مردودی بسیاری از داوطلبان در این مرحله میشود در حالی که هیچگونه جلسه قبلی و توضیحی در خصوص نحوه پاسخ دهی صورت نمیگیرد و حتی مشاهده شده شخصی که در حال پخش اوراق آزمون بود در پاسخ داوطلبان گفته که از دیدگاه یک قاضی به تست هو پاسخ دهید که همین امر میتواند کل افراد حاضر در آن جلسه را در معرض مردودی قرار دهد و نکنه دیگر در انتقاد به آزمون اینکه اگر شخصی قبلا به روانشناس مراجعه نماید و یا با مطالعه مقاله های مختلف در مورد تست هو میتواند به راحتی فقط با تغییر در پاسخ چند تست از قبل قبولی در نتیجه تست ها را تعیین نماید چون مقادیر حاصل از تست ها با مطالعه در مورد سوالات مربوط به آنها و نحوه پاسخ دهی قابل پیش بینی است پس افرادی که در روزهای اول آزمون داده اند واقعا قربانی بی عدالتی و عدم تجربه کافی در این زمینه شده اند که این امر نیازمند بررسی بیشتر مدیران قضایی است و این بررسی باید با آگاهی کامل در خصوص این آزمون ها باید صورت گیرد و صرف اعتماد به روانشناسان محترم در این زمینه نمیتواند کارگشا باشد چون دیدگاه قضایی با روانشناسی امری متفاوت است و با مطالعه اینجانب این آزمون ها نه در مرحله ینجش و نه در مرحله دوران آزمایشی کاری نمیتواند نشان دهنده شخصیت فردب باشد چون قابل پیش بینی و نفوذ هستند.
پاسخ:
سلام و عرض ادب 
تشکر از نظر خوب شما
سلام.ممنون از مطالبی که نوشتید و حرف دل خیلیا بود.علاوه بر این که ما میتونیم از آموزه های دین خودمون که کامل و جامع هست کمک بگیریم و شاید هیچ احتیاجی به همچین تستایی نباشه که بقول دوستان زیاد بامعیارهای جامعه مامنطبق نیست باید گفت وقتی قوه مجری همچین آزمونی میشه قبلش باید همه جوانبشو درنظربگیره و خودش تسلط صددرصد داشته باشه رو تست ها.علاوه بر اون روانشناسایی که از روی تست ها مصاحبه انجام میدن باید یک خط فکری مشخص داشته باشند یک سبک واحد یک سلیقه واحد که متاسفانه همچین چیزی وجود نداشت و این عین بی عدالتی بود.
سلام. 
شما بعد از آنکه در روانشناسی رد شدید نقد بر آن نوشتید..  جسارتا قبول میشدید هم مینوشتید ؟  
از طرفی نوشتید شیوه غربی هست ، دوست عزیز شناخت شخصیت موضوع علمی هست . همانگونه که موضوعات پزشکی علمی هست . این شیوه علمی نیز بین المللی هست . 
بنده خودم هم منتظر دعوت به مصاحبه هستم و تستی را داده ام ولی الان کاملا ضرورت وجود چنین مرحله ای را درک میکنم . واقعا کار گزینش در این زمینه جای تقدیر دارد. 
پاسخ:
با سلام و احترام به نظر شما...
بنده در ابتدا و حتی انتهای نوشته بر مفید بودن و قابل تقدیر بودن این مرحله تاکید نمودم...درین باره که چون رد شده ام نقد نوشته ام نیز نظری ندارم و اعلام می کنم که شاید اینگونه باشد اما یک چیز را می دانم از نیت خوانی شما متوجه شدم که این نوع طرز تفکر شماست و اگر بجای بنده بودید و قبول می شدید هرگز دست به قلم نمی شدید...بهتر است از اظهار نظر شخصی دوری جسته و محتوا را  نقد نماییم.ضرورت وجود چنین مرحله ای در خطوط اول نوشته هویداست و قدردان متولیان امر هم شده ایم و معلوم است که حتی شما بطور سرسری هم  آنرا مطالعه ننموده و زود به قضاوت نشسته اید!!!استفاده از لفظ علمی و بین المللی این را می رساند که نظرتان بر این است قران و آموزه های اسلامی در برابر علوم روز و بین المللی قرار دارد!و اتفاقا بحث ما هم همین است که نباید چنین طرز فکری را تلقی نماییم و داشته های خود را اندک و بدون کارایی تصور کنیم.موفق باشید
با سلام.
من موندم چرا علوم بیخود غربی رو در این امر مهم دخالت میدن در حالی که به گفته آن عزیز, علوم انسانی باید در راستای آموزه های اسلام باشه.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ** **** *********** ** ********** ********************* ****** ********** * * * * * * * * ** ******************* ****************************** ********************** ************************ ******************** * * * * *** ********** ********************* ********** ** * * * * * * * ** ******************* ****************************** ************************ ***************************** ********** * * *** *** ** ***** *********** ** ************ ************* ************* ********************* ********************** ******************** *************** ***************** ******************** **************** ***************** **************************** ***************** *********************************** ****************************** ********************************* ******************************** *********************************** ****************************** ********************************* *************************** ******************************** ************** **************************** ********************** *********************************** ****************************** ********************************* ******************************** *********************************** ****************************** ********************************* *************************** ******************************** ************** **************************** ******************** ****************** ***** ************ ************* ******** ************* ****** ****** ******* ************************* ************************* ******************** **************** ******************** ***

عمق فاجعه زمانیست که دوست وآشنا آدم را می بینند و عده ای از آنها نه همه با کنایه می پرسند فلانی تو که با بهترین رتبه در دانشگاه سراسری قبول شدی و لیسانس گرفتی و همان سال اول هم باز با بهترین رتبه ارشد قبولی شدی و باز یک سال دیگر با رتبه عالی و نمره های بالا مراحل علمی قضاوت را پشت سر گذاشتی ...پس چه شد؟ خبری از قاضی شدنت نیست؟ و من در جواب باید به آنان بگویم در مرحله روانشناسی ر قضاوت رد د شدم !!! و ماجرا زمانی پیچیده تر خواهد شد که آنان هزار و یک فکر خواهند کرد در مورد من و امثال من...و نمیدانند که علت رد من شاید عدم آشنایی به این مرحله و بخصوص نحوه پاسخ دهی تست ها بود...نمیدانند که شاید شب قبل از امتحان تستی من 13 ساعت در راه بودم و نتوانستم بخوابم و به علت عدم تمرکز تست هارا بد جواب  دادم...شاید مصاحبه گر از قیافه من خوشش نیامد....و شاید...بالاخره هر چه هست او نمیداند که من و امثال من قربانی ده دقیقه مصاحبه با روانشناسانی شدیم که هر چه خوانده اند کلا روانشناسی غربی است که از فقه و معیار های قاضی مناسب از دیدگاه بزرگان دین آشنایی ندارند و صرفا به من با معیارهای تخصصی روانشناسی نگاه می کنند ولا غیر...جالب تر اینجاست که همان فک و فامیل و دوست و آشنا اگرچه به موضوع قبلی در مورد علت رد شدن من فکر نمی کردند ولی یقین دارم که  به این  فکر خواهند کرد که چطور می شود یه نفر در عرض 6 شش ترم از دانشگاه های فروان و با شرایط کاملا استاندارد و مطابق با معیارهای جهانی !!!که در این جامعه وجود دارد لیسانس می شود و بعد وکیل و در عرض چند  سال مال و منالی برای خود جمع می کند و من امثال من هم که قصد ادامه تحصیل و قاضی شدن داریم با وجود تحصیل در بهترین دانشگا های سراسری بعد از شش سال بخاطر ده دقیقه مصاحبه کل تلاشمان نادیده گرفته می شود و محکوم می شویم به بدبختی ... وباید تازه شروع کنیم برویم سربازی و بعد از ئو سال بیاییم دوباره درس بخوانیم برای وکالت ...تازه آنهم اگر ظرفیت های کانون های وکلا به صورت نجومی کم نشوند...و اگر من در سن سی سالگی شدم وکیل آنهم تازه اگر قبول شوم بعد از سرباز می شوم همان فردی که در 24 سالگی از دانشگاه ناکجا اباد غربی شش ترمه فارغ التحصیل شده بود و الان تازه 6 سال است که وکالت می کند و برای خود نام وآوازه ای دست و پا کرده است...

پرسش های اساسی در مورد فرآیند جذب قضاوت وجود دارد:

1)نمی شود مراحل علمی قضاوت به جای سه مرحله در دو مرحله برگزار شود و مرحله تشریحی حذف گردد؟

2)نمی شود که در همان مصاحبه علمی یک روانشناس نیز حضورد اشته باشد و از نحوه بیان فرد و حرکاتش تشخیص دهد که آیا او به در قضاوت می خورد و از تخصصی شدن مرحله روانشناسی اجتناب گردد؟

3)آیا نمی شود که مدت فرآیند جذب کوتاه گردد؟

4)نمی شود که اگر کسی به فرض در مراحل بالاتر قضاوت به فرض روانشناسی یا عقیدتی اگر رد شد دوبار  در همان مرحله تجدید دوره شود و مجبور نباشد بخاطر یکبار ردی فرآیند طاقت فرسای پذیرش قضاوت را دوباره از ابتدا شروع کند؟

5)پرسش اساسی این است که در این  چند سالی که از انقلاب شکوهمند اسلامیمان می گذرد این همه افراد بدون آنکه در این فرآیند طاقت فرسا شرکت کنند به منصب قضاوت نشسته اند و اکثرا هیچ مشکلی که اساسی یا حاد باشد را نداشته اند و شاید الان هم با سابقه بیست سی ساله به خدمت مشغولند....خب پس چرا در دوره ای که امثال من میخواهد مشغول به خدمت شوند باید این فرآیند ایجاد گردد و خیلی ها و نه لزوما همه    بخاطر این فرآیند طاقت فرسا  در مراحل مختلف آن ریزش کنن و نه آنکه واقعا مشکل اساسی داشته باشند ؟

ممنون از مطالبتون. بسیار عالی بود .ان شاالله قوه این موارد را لحاظ قرار بده
بسیار عالی نوشتید.قاضی در جامعه اسلامی بسیار متفاوت تر از قاضی در جوامع سکولار و لیبرال است.ما هم از مسئولین استدعا داریم شخصیت قاضی در مملکت اسلامی را معیارهای نهج البلاغه سنجش کنند.
بسیار صحیح است آزمونی که با عنوان mmpiگرفته میشود به دلیل داشتن مشکلات متعدد و عدم تطابق با کشور ما نسخه 70 سوالی آن تهیه شده است در حالی که در تست های شخصیت منصب قضا همان نسخه قدیمی را معیار قرارداده اند و همینطور این آزمون ها باید با آگاهی کامل و در یک شرایط استاندارد گرفته شود در حالی که در خصوص آزمون هیچ توجیهی صورت نمیگیرد و بسیاری از داوطلبان نمیدانند که باید به عنوان یک فرد عادی به سوالات پاسخ دهند یا از دیدگاه یک قاضی و همین موضوع باعث مردودی بسیاری از داوطلبان شده است
سلام
بسیار خوب
بسیار عالی . واقعیت امر همینطور هست که بیان کردین انشاا... که سنجش شهصیت با روشهای غربی حذف و روشهای اسلامی مدنظر قرار بگیره . انشاا...

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">